Ako postupovať pri prenájme bytu

Majitelia viacerých bytov sa často pozerajú na možnosť prenájmu svojho bytu. Obzvlášť ak ide o byt v lukratívnejšej lokalite môže im prenájom priniesť slušný pravidelný príjem. O tom ako postupovať pri prenájme, čo všetko si musíte pri prenájme zabezpečiť sa pokúsime zhrnúť v tomto článku.

Ako postupovať pri prenájme bytu- povinnosti

Prvým krokom je samozrejme pripraviť byt by prenájom a nájsť záujemcov. To môžete skúsiť inzerciou v lokálnych novinách alebo prostredníctvom internetových inertných portálov. Ak sa so záujemcom dohodnete, treba vám pripraviť zmluvu. Na internete nájdete niekoľko vzorov zmlúv o prenájme. Druhá možnosť je dať si vypracovať zmluvu na mieru právnikovi. V zmluve nezabudnite na určenie doby prenájmu. Zmluvy na dobu neurčitú neodporúčame. Taktiež do zmluvy zakomponujte klauzulu o náhradách škôd, výpovednej lehote alebo o penále z omeškania platby za prenájom. Na rad prichádzajú dane, odvody a daňové priznania, na ktoré si vyčleníme viac priestoru.

Prenájom bytu a  daňový úrad

Povinnosťou každého prenajímateľa bytu je najneskôr do 30 dní od začatia prenájmu nahlásiť sa na daňový úrad. Pri prihlásení budete potrebovať zmluvu o prenájme a občiansky preukaz. Na úrade vypíšete tlačivo a úrad vám pridelí DIČ (daňové identifikačné číslo). Týmto pádom zabudnite na to, že daňové priznanie za vás bude v marci vypĺňať váš zamestnávateľ. Musíte si to urobiť sami alebo s pomocou účtovníka.

Prenájom bytu a dane

V roku 2012 ste mali poslednú možnosť uplatniť si paušálne výdavky z prenájmu nehnuteľnosti vo výške 40%. Novela zákona o daniach z príjmu zrušila túto možnosť a tak si budete musieť odkladať všetky bločky a doklady. Z tohto vyplýva aj povinnosť viesť jednoduché účtovníctvo alebo daňovú evidenciu. Jednoduchšia je určite daňová evidencia, kedy si budete evidovať všetky príjmy a výdavky z prenájmu bytu. Túto možnosť si môže vybrať každý, kto nemá zamestnanca a zároveň jeho príjem v predchádzajúcom zdaňovacom období nepresiahol výšku 170 000 Eur. Pri daňovej evidencii nie je predpísaná forma ako to musíte robiť, a tak vám postačí len obyčajný zošit, kde si budete evidovať všetky príjmy a výdavky z prenájmu. Zvolený spôsob a formu musíte dodržať počas celého zdaňovacieho obdobia. Táto daňová evidencia sa k daňovému priznaniu neprikladá, no musíte ju mať odloženú pre prípad daňovej kontroly.  Všetky príjmy plynúce z prenájmu sú do výšky 500 eur ročne oslobodené. Táto suma sa počíta na hlavu, teda na jedného prenajímateľa. Ak máte byt v bezpodielovom spoluvlastníctve ako manželia a prenajímate ho spolu obaja manželia majú povinnosť zaregistrovať sa na daňovom úrade ale taktiež obaja si môžu pri daňovom priznaní odpočítať 500 eur.

Prenájom bytu a výdavky

Keďže od roku 2013 sú zrušené paušálne výdavky vo výške 40% a musíte svoje príjmy a výdavky evidovať je dobré vedieť, čo všetko môžete zahrnúť do výdavkov. V prípade fyzickej osoby nepodnikateľa sú len výdavky spojené s prevádzkovaním nehnuteľnosti, teda energie- plyn, voda, kúrenie, elektrina ale aj zariadenie bytu ako nábytok či spotrebiče.

Odvody pri prenájme bytu

Aspoň pri tejto téme vás potešíme. Ak začnete prenajímať nehnuteľnosť ako FO popri zamestnaní nemáte povinnosť nahlasovať to ani na zdravotnú poisťovňu ani na sociálnu.

Ako postupovať pri prenájme bytu 3.50/5 (70.00%) 4 votes

Komentár u “Ako postupovať pri prenájme bytu

  1. Mám možnosť prenajímať byt v celkovej sume 300€/mes.. Z toho 150€ sú náklady na energie, 30€ sa platí realitnej kancelárii. Čistý zisk 120€. Ak som evidovaná na úrade práce musím sa odhlásiť, lebo celkový hrubý príjem je 300€?/Zdá sa mi to hlúposť, lebo náklady na energie predsa nemôžem brať ako môj príjem/A čo s poplatkom RK 30€? Z tých 120€ si potom musím platiť zdravotné poistenie 56,35€?/Zostatok 63,65€. To naozaj podľa zákona potom nesmiem byť evidovaná na úpsvar?
    Ďakujem za odpoveď.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*